Het TT-document, van denkproces tot uitwerking. Via hunebed en Stonehenge naar een betonnen TT-vorm. Van veraf lijkt het één T, naarmate de dichterbij komt zie je dat het twee T's zijn.
Illustraties: Jan Timmer
Er zitten nog haken en ogen aan een mega TT - monument

Door Willem van Hamersvelt


ASSEN – Het TT-bestuur doet zijn uiterste best het megamonument langs snelweg A28 te realiseren. “Maar er zitten helaas toch meer haken en ogen aan dan we hadden gedacht”, zo meldt circuitdirecteur Peter Oosterbaan.

Nog steeds gaat Oosterbaan er vanuit dat het monument er staat voor de komende TT, eind juni. Maar obstakels van uiteenlopende pluimage kunnen nog aanzienlijke hoeveelheden roet in het eten gooien

Zo vallen de kosten van de bouw van het acht meter hoge kunstwerk Oosterbaan lelijk tegen.

“We laten nu doorrekenen of het niet wat goedkoper kan”, aldus de directeur, die vanwege strategische redenen geen prijzen wil noemen. Ook is inmiddels gebleken dat het gevaarte niet zo maar neergepoot mag worden langs de snelweg.

Het bestemmingsplan ter plaatse dient eerst een aanpassing te ondergaan. “We moeten de procedure nog starten. En op zich hoeft dat
allemaal niet zo heel lang te duren, maar als er bezwaren komen, dan ben je zo een jaar verder.” De circuitdirecteur zegt het bijna noodzakelijk te vinden dat de circuitmarkering er komt.
“Zeker nu TT-World er aan zit te komen, hebben we een herkenningsteken nodig dat je van grote afstand ziet.
Het monument moet net zo’n effect krijgen als vroeger de vijf pijpen van de Hunzecentrale in Groningen.”
Monument symboliseert eeuwigheid
ASSEN – De eeuwigheid. Die heeft architect Jan Timmer (Winschoten) genomen als uitgangspunten voor zijn TT-monument. “Ik kwam op dat idee bij het 75-jarig bestaan van de TT. Een enorme traditie en ook nog een enorme toekomst.” Al brainstormend zag Timmer in een hunebed het symbool voor de eeuwigheid. Daar kon hij niet zo veel mee. Een stapje verder had hij het prehistorische monument in het Engelse Stonhenge op het netvlies. “Als je daar op de computer wat stenen weghaalt, krijg je twee zware T’s die in elkaar overgaan.” Zo ontstonden de schetsen voor het monument dat op grond van Defensie langs de snelweg moet verrijzen. De twee T’s worden zo opgesteld dat er vanuit de verte maar één lijkt te staan. Pas dichterbij gekomen blijken het er twee te zijn. Het monument wordt uitgevoerd in kloek beton. Het wordt acht meter hoog bij een dikte van twee bij twee meter. In het open gebied langs de snelweg tussen Assen en Beilen moeten de twee T’s vanaf grote afstand reeds te zien zijn.